7 nemainīgas patiesības par miegu

Vidēji mēs noguļam trešdaļu savas dzīves, bet vai tas mūs padara arī par gulēšanas ekspertiem? Nu ne gluži... Ir tik daudz lietu, ko mēs nezinām par šo īpašo atpūtas veidu, lai gan darām to katru nakti, tāpēc ir pienācis laiks atklāt 7 svarīgas patiesības par miegu!

 

1.  Kāpēc mēs guļot starp ceļgaliem liekam spilvenu?

Tāpēc, ka šādi gulēt ir daudz ērtāk! Lai gan tā noteikti ir taisnība, gulēšana ar spilvenu starp ceļgaliem sniedz arī divas īpašas priekšrocības, kuras daudzi nemaz nenovērtē. Pirmā – labāka gaisa cirkulācija, kas īpaši tiek novērtēta gada siltākajos mēnešos. Otrā – šī ir veselīga gulēšanas poza, jo šādi mazāk tiek noslogota muguras lejasdaļu un gurni, ko īpaši novērtēsi brieduma gados, kā arī šādi tiek mazinātas jau esošās sāpes šajās zonās.

 

2.  Kāpēc daži cilvēki piedzīvo miega paralīzi?

Miega paralīze ir nepatīkams un dažkārt pat biedējošs stāvoklis, kas cilvēkiem īslaicīgi neļauj pārvietoties, runāt vai reaģēt uz citiem apkārtējās vides stimuliem. Tas var notikt divās miega fāzēs – aizmiegot un pamostoties. Biežas blakusparādības ir arī halucinācijas un spiediena vai strāvas sajūta organismā. Kāpēc daži cilvēki piedzīvo šo nepatīkamo parādību? Eksperti uzskata, ka to izraisa traucējumi seklā miega fāzē, kuru dēļ prāts ir daļēji nomodā, kamēr muskuļi vēl “guļ”.

 

3.  Kāpēc slimojot ir svarīgi labi izgulēties?

Tu visticamāk esi pamanījis, ka slimojot organisms labi spēj paveikt tikai vienu – gulēt. Par laimi, parastu saslimšanu gadījumā to iesaka arī lielākā daļa ārstu. Kāpēc miegs ir tik svarīgs? Tāpēc, ka tas stiprina imūnsistēmu, dodot organismam vairāk “karavīru” cīņai ar nejaukajām infekcijām. Tātad, nākamreiz, kad būsi apslimis, izslēdz gaismu, apsedzies ar mīkstu segu un guli, cik daudz vien iespējams! Pastāv liela iespējamība, ka šādi tu izveseļosies daudz ātrāk.

 

4.  Kāpēc pēc ēšanas bieži uznāk miegs?

Atzīsties – cik reižes pēc kārtīgām pusdienām vai vakariņām esi gājis nosnausties? Tas nav nekas neparasts, jo miegainība pēc ēdienreizes ir tīri bioloģiska. Organismam ir nepieciešama atpūta, lai efektīvi sagremotu pārtiku un uzkrātu enerģiju. Konkrētāk (visiem zinātkārajiem prātiem) – ēšana kairina parasimpātisko nervu sistēmu, kas savukārt palēnina sirdsdarbību un elpošanu, bet palielina kuņģa-zarnu trakta aktivitāti, izraisot labi zināmo miegainību, kas rada vēlmi nosnausties.

 

5.  Kāpēc daži cilvēki miegā runā?

Somnoloģija ir termins, kādā medicīnas eksperti dēvē runāšanu miegā, un viņi arī uzsver, ka tā ir diezgan izplatīta parādība. Pētījumi rāda, ka miegā runā puse bērnu un aptuveni 5% pieaugušo. Kāpēc tā notiek? Mēs to joprojām precīzi nezinām, jo runāšana miegā var notikt praktiski jebkurā miega stadijā. Dažreiz tie var būt novēloti traucējumi vai veselības stāvokļa radītas sekas, tomēr lielākoties tās var būt noteiktu zāļu, stresa, dažādu sadzīves problēmu vai raižu un drudža izraisītas sekas.

 

6.  Kāpēc miegs pozitīvi ietekmē smadzeņu darbību?

Varbūt bērnībā tev mamma teica, ka smadzenēm ir nepieciešams pilnvērtīgs miegs, lai tu izaugtu vesels un gudrs? Un viņai bija taisnība – smadzenēm patiešām ir nepieciešams miegs, jo tas stiprina nervu sistēmu, kas savukārt veicina smadzeņu darbību un tādējādi arī uzlabo spēju mācīties, kā arī atmiņu un koncentrēšanās spējas. Šīs ir nozīmīgas prasmes ne tikai jauniešiem, bet arī pieaugušajiem. Vai zināji, ka miega trūkums arī veicina Alcheimera slimības attīstību?

 

7. Kāpēc ieteicams gulēt uz muguras?

Nu labi... varbūt ne gluži visiem. Gulēt uz muguras nav ieteicams cilvēkiem, kuri krāc, un cilvēkiem ar atsevišķiem miega traucējumiem (piemēram, miega apnoju), taču lielākajai daļai šāda poza ir pat ieteicama. Pirmkārt, tas ir ieguvums mugurkaula un kakla veselībai, jo notur muguru taisnu (ar nosacījumu, ka guli uz laba matrača). Otrkārt, šādi uz sejas samazinās gadu gaitā izveidojušās grumbas, jo seja netiek atspiesta pret spilvenu vai gultu. Treškārt, šādā pozā neveidojas sejas tūska, tāpēc no rīta seja būs mazāk pietūkusi, nekā guļot citās pozās.